توجه به نکات اجرایی بتن سبک عامل مهمی در جهت اجرای کفسازی بهتر و شیب بندی مستحکم تر به کمک بتن سبک است . توجه به جزئیات مهمی که در ساخت و نگهداری بتن فوم نقش بسیار مهمی را در حصول به بتنی با کیفیت ایفا می نماید . لذا در این مقاله به بررسی برخی از عوامل موثر در تولید بتن سبک با کیفیت می پردازیم .

نمونه بتن فوم

نمونه بتن فوم

بررسی طرح اختلاط پایه بتن سبک

بتن سبک (فوم بتن ) در حالت پایه از ترکیب آب ، سیمان و فوم عمل آوری شده تولید می گردد . لذا اولین نظارت ها و کنترل های کیفی باید بر کیفیت این سه عامل باشد . سیمان مرغوب تیپ دو فابریک کارخانه های سیمان معمولا سیمانی مناسب برای تولید بتن فوم می باشد . توجه داشته باشید سیمان هایی که بصورت فله و یا در کارگاه های مصالح فروشی بصورت دستی بسته بندی میشود به علت احتمال وجود ناخالصی (مانند ماسه بادی ، خاک و … ) که معمولا به علت بی دقتی کارگران وارد سیمان خالص میشود تاثیر نامطلوبی بر کیفیت بتن سبک خواهد گذاشت .

عامل مهم دوم خلوص آب مورد استفاده در ساخت بتن فوم می باشد . استفاده از آب چاه و یا هر منبع آب ناخالص ممکن است به علت ایجاد تداخل شیمیایی با فوم های شیمیایی و فوم های پروتئینه مورد استفاده در بتن فوم تاثیرات نامطلوبی بر کیفیت بتن فوم نهایی خواهد گذاشت . لذا توصیه میشود حتی الامکان از آب خالص برای تولید بتن سبک استفاده گردد .

در آینده سعی می کنم عوامل مربوط به ماشین آلات . نحوه ی ساخت ، شرایط جوی و … را در کیفیت بتن سبک تشریح نمایم .